Pavel Slovák píše:Kořeny lépe spolupracují s neglazovaným povrchem, stromek má větší stablitu, a taky otázka přebírání vlhkosti, byť jsou páleny na vysokou teplotu, vždy miska něco málo pojme, dál je to o teplotě při vyhřátí misky,( glazura více přenáší teplo).
Dakujem za odpoved. Neberte to, prosim, v zlom, pravdepodobne je to tym, ze nemam ziadne skusenosti, ale je mi dost tazko uverit, ze vlhkost a teplota mozu byt podstatne faktory.
V mrazovzdornej miske (palenej na cca 1250C) musi byt prenasana vlhkost dost mala na to, aby ju neposkodil mraz - nasiakavost je skutocne minimalna. Ovela viac vlhkosti/vzduchu musi predsa prechadzat cez drenazne otvory, nie? Co sa tyka teploty - ked tak laicky porovnam teplotu v bledej glazovanej miske a v tmavej neglazovanej, zda sa mi, ze farba tu hra ovela vacsiu ulohu. Zatial to teda beriem tak, ze ide o tradiciu, ku ktorej mozno casom, ked ziskam viac skusenosti, najdem racionalne vysvetlenie.
A propos tradicia - stari Japonski majstri vraj ucili, ze medene droty treba pred pouzitim rozzeravit v ohni, aby sa z nich vyhnala voda. V skutocnosti v nich ziadna voda nie je, ale med zihanim ziskava dobre vlastnosti. Poucenie pre mna: nie vsetky odpozorovane postupy, ktorych vysvetlenie sa javi ako nezmysel, skutocne nezmyslom aj su. Takze tradicia
